OneCo gjenoppretter strøm gjennom vinterstormene

Strømbrudd handler ikke bare om komfort. Det handler om varme på sykehjem, trygghet i hjem med barn og livsnødvendig utstyr som må fungere. Når vinterstormene treffer hardt og linjene ryker, er det montører fra OneCo som kjemper seg fram i snøkaoset for å få lyset tilbake.

– Det viktigste for oss er at folk skal ha strøm. Vi vet at dette påvirker folks hverdag og trygghetsfølelse, sier Torgeir Kallhovd i OneCo.

 

Rask respons, under ekstreme forhold

På Sør- og Østlandet førte snø og vind i 2024 og 2025 til flere alvorlige kabelbrudd. Feilrettingsteam fra OneCo måtte ofte ute i skogsområder, til fots i dyp snø, langt fra nærmeste vei. I mange tilfeller jobbet de med strømforsyning under tidspress – fordi varme, vannpumper, alarmer og livskritiske funksjoner var avhengige av strømmen.

– Vi går til fots flere kilometer for å komme frem i vinterstormene, og det er mye manuelt og tidkrevende arbeid. Samtidig vet vi at folk er bekymret og vil ha tilbake strømmen så fort som mulig, forteller Kallhovd.

Bilde av Eirik Winther i OneCo som forklarer arbeidet de gjennomfører for å få tilbake strømmen ,og hvordan forholdene er i snøkaoset

Eirik Winther, energioperatør i OneCo forklarer hvordan forholdene er under snøstorm.

 

Montørenes arbeid for å få strømmen tilbake

I vinterstormene har mange OneCo-montører måttet feilsøke og fikse strømlinjer i tette skogsområder og langt fra nærmeste vei – ofte med snø til knærne. De verste dagene sendes alt fra montører og ingeniører til kontormedarbeidere ut for å hjelpe.

– Noen ganger må vi gå til fots flere kilometer for å komme frem, og det er mye manuelt og tidkrevende arbeid. Samtidig vet vi at folk er bekymret og vil ha tilbake strømmen så fort som mulig, så vi føler litt presset med å fikse feil så raskt vi kan, sier Kallhovd.

 

OneCo er en av aktørene som bidrar til et robust og sikket strømnett for Glitre Nett, og samarbeider tett med nettselskapet om både feilretting og forebyggende vedlikehold.

Selv om strømmen ofte tas for gitt, blir betydningen av en stabil forsyning svært tydelig når husstander brått mister lys og varme i bitende vinterkulde. For enkelte betyr dette også at pumper til vann og avløp stopper opp, at trygghetsalarmer slutter å fungere eller at viktige medisiner må holdes kalde på en annen måte.

 

Fremtidens effektive feilretting

For å redusere tiden det tar å oppdage og rette strømbrudd, vurderer vi stadig nye teknologier. Droner kan brukes til rask og sikker inspeksjon av linjer i utilgjengelig terreng, mens sensorer festes til stolpene kan varsle om svikt eller overbelastning i sanntid. Ved å kombinere dette med kunstig intelligens, kan feil identifiseres tidligere og montørene sende ut mer målrettede team.

 

For å oppdage og rette feil raskere vurderes stadig ny teknologi:

  • Droner for rask inspeksjon i ulendt terreng
  • Sensorer på stolper som varsler feil i sanntid
  • Kunstig intelligens for å prioritere og effektivisere innsatsen

For OneCo betyr dette en ny generasjon feilretting. Det har potensial til å redusere responstiden betydelig, særlig under krevende værforhold og i områder med vanskelig tilgjengelighet.

 

Mer om OneCo elektro

Avdelingsleder Elkraft
Geir Vika