Smart bilpool-løsning gir full fleksibilitet – også for krevende jobber

OneCos største klimatiltak er å få flest mulig servicebilder på el. OneCos avdeling i Drammen har funnet en overraskende enkel løsning på et tilsynelatende komplisert transportbehov: Gjør elbil til førstevalget, og hold et par robuste fossilbiler tilgjengelig i en felles pool. Slik kutter avdelingen utslipp samtidig som tunge oppdrag kan løses effektivt.

 

Flere avdelinger har tunge behov som elektriske servicebilder foreløpig sliter med å oppfylle. Kreativ nytenkning fra OneCos avdeling i Drammen som jobber med å drifte Glitre sitt kraftnett, har likevel gjort en 80 prosent overgang til elbiler mulig.

 

Ved å snu «pool logikken» fra noen få elbiler til nesten bare elbiler, har avdelingen funnet en måte å kutte utslipp uten å gå på kompromiss med leveringsdyktigheten. I stedet for ha fossilbil som utgangspunkt og noen få elbiler i tillegg, fant avdelingen ut at de kunne snu helt om på tankegangen. Løsningen ble å bestille 12 nye VW ID Buzz 4Motion som fases inn i første halvår, mens to VW Amarok diesel bilder blir stående i en felles pool.

– Vi trenger en og en annen «kraftplugg» på tunge oppdrag, men for det store ertallet av jobber holder det lenge med elbil. Når avdelingen er villig til å tenke nytt, får vi både miljøgevinst og fornøyde medarbeidere, sier Andreas Løbach, avdelingsleder ved OneCos avdeling i Drammen.

 

Montørene kan da velge en Amarok når behovet for ekstra kraft melder seg. Amarokbilene får komplett utstyr. Energi montørene trenger bare å ta med sitt personlige utstyr, dersom de må rykke ut med Amarok og tilhenger.

Bilde av noen OneCos elektriske og diesel bilder fra bilpool-en. Vi bruker elbilder til vanlig, men har noen felles dieselbiler som kan brukes til mer krevende arbeid.

12 elektriske og to fossile servicebiler – i stedet for omvendt

Hjemmelader og appstyrt oversikt

I hele OneCo konsernet er målet å ha 70 prosent elbilandel innen 2030. Ved utgangen av 2024 besto bilparken av 1 315 servicebiler, hvorav 329 var elbiler.

 

Avdelingsleder Andreas har allerede kjørt en VW ID Buzz i halvannet år. Ikke en eneste gang har Løbach opplevd å bli stående med tomt batteri. Han får støtte fra kollega Espen.

– Det har gått overraskende greit med elbil, sier Espen Enerstvedt, den andre energimontøren, med ID Buzz.

 

Det er sjeldent montørene kjører over 30 mil på én dag. ID Buzz har en WLTP – rekkevidde på 454 km. Dersom det skulle knipe en dag, har alle bilene mulighet for hurtiglading.

 

– Vi kan ta lunsjpauser mens vi lader, sier Løbach. Han sier at montørene som regel spiser i bilen uansett.

 

Bedre planlegging skal redusere bilbruken totalt

OneCo har kontrakt med Glitre Nett og Norgesnett AS, og rykker ut for å rette feil samt bygge og montere nettstasjoner og transformatorer. For å gjøre bruken av elbil mer effektivt, får hver ansatt egen Zaptec GO-hjemmelader. De ansatte slipper dermed å tape på å kjøre elbil; OneCo dekker strøm, energiledd og nettleie. Montørene sørger selv for å innrede bilene med Milwaukee Packout, som er verktøy oppbevaring.

 

Les mer om bærekraft i OneCo her