– Vi sørger for lys i tunnelene
Arbeidsleder Thomas Humphreys og syv andre fra elektrofirma OneCo bruker natten til å montere lys i Gjeilenetunnelen og Siratunnelen på E39 i Flekkefjord like ved grensen til Rogaland. FOTO: Svein LøvlandDet er innført «ferjetider» på E39 nattestid på Sira i Flekkefjord. Arbeid med ny tunnel-belysning gjør at Europaveien bare åpnes hver hele time om natten.
Arbeidsleder Thomas Humphreys og syv andre fra elektrofirma OneCo bruker natten til å montere lys i Gjeilenetunnelen og Siratunnelen på E39 i Flekkefjord like ved grensen til Rogaland. FOTO: Svein Løvland
Det er innført «ferjetider» på E39 nattestid på Sira i Flekkefjord. Arbeid med ny tunnel-belysning gjør at Europaveien bare åpnes hver hele time om natten.
Tunnelene Sira og Geilene på E39 i Flekkefjord er delvis stengt for trafikk hele natten i 4-6 uker bortsett fra i helgene. Manuell dirigering sørger for at bilistene slippes forbi hver hele time.
FREM TIL JUL: Montering av etterlengtet ny belysning kommer trolig til å pågå helt frem til juletider på E39.
– I tillegg til disse to tunnelene skal vi montere ny belysning i Skjeggestadtunnelen og Lavolltunnelen på E39 og i Kleventunnelen på gamle E39 i Kvinesdal i tiden frem mot jul forteller arbeidsleder Thomas Humphreys fra elektrofirma OneCo til Agder.
FRA 20 til 200 LAMPER: Syv andre fra samme firma og tre trafikkdirigerere fra Risa sørger nå for en skikkelig tunnel-lys-oppgradering.
– Det var fryktelig dårlig det som hang i tunnelene her. Noe er så rustent og ødelagt at det må skjæres løs, forteller Humphreys
– Vi fjerner alt det gamle og monterer nye kabelbroer og ny armatur. Før var det bare 20 lamper i hver tunnel nå blir det 200, så nå skal belysningen opp på riktig nivå for en europavei.
Den totale kostnaden for oppgraderingen er trolig 30-40 millioner kroner. Da er også nye styreskap og trafoer med i regnestykket, men Austadtunnelen og Drangeidtunnelen står ikke på planen til lys-gjengen fra Kristiansand.